Laadpaal installatie: wat je moet weten
Steeds meer mensen kiezen ervoor om thuis een laadpaal te laten installeren. Er zijn op dit moment ongeveer 384.200 thuislaadpunten in gebruik. Voor 2035 wordt het aantal laadpalen bij particuliere huishoudens geraamd op zo veel als 3 miljoen. Dat is bijna tien keer zoveel!
Maar wat zijn de voordelen van het aan huis installeren van een eigen laadstation? En vooral, wat komt er allemaal bij kijken? Lees daarover meer in deze blog.
Waarom een laadpaal installeren?
Door een laadpaal thuis te installeren heb je altijd zelf beschikking over stroom voor jouw eigen hybride of elektrische auto. Bovendien kun je op deze manier zelf kiezen wanneer je je auto oplaadt. Dit zou dus ook tijdens een daluur met een gunstig verlaagd stroomtarief kunnen zijn. Een derde voordeel van een eigen laadpaal is dat dit een positieve invloed op de waarde van je woning heeft.
Een laadpaal kopen en installeren: een investering
Het loont daarom om te investeren in een laadpunt aan huis. Omdat een laadpaal een forse investering is, is het slim om je goed voor te bereiden. Voor de installatie van de laadpaal zijn er bepaalde technische vereisten. Ook moet je rekening houden met de regels omtrent het laten plaatsen van laadpalen.
Eigen terrein
Je kunt als particulier een laadpaal alleen op je eigen terrein plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld op de eigen oprit zijn, of in een eigen garage. Simpel gezegd, je moet zelf de ruimte hebben om de laadpaal te installeren.
Als je je auto niet op eigen terrein kunt parkeren, wordt de installatie van een laadstation een stuk lastiger. In zulke gevallen zul je gebruik moeten maken van een openbare laadpaal. De installatie van dit soort laadpalen is vaak afhankelijk van de lokale gemeente.
Technische vereisten
Een laadpaal levert grote hoeveelheden stroom aan een elektrisch voertuig. Het is niet aan te raden om de laadpaal daarom zomaar aan te sluiten op het stroomnet van je woning. Vaak heeft een laadstation binnen de meterkast een eigen aparte groep nodig.
Je doet er daarom goed aan om je stroomaansluiting te controleren op de volgende zaken:
- 1-fase of 3-fase
- Load balancing
- Afstand tussen aansluiting en laadpaal
1-fase of 3-fase
Voor laadpalen zijn 1-fase en 3-fase stroomaansluitingen mogelijk. 1-fase stroom is zwakker dan 3-fase stroom. Op 1-fase stroom is het daarom niet mogelijk om een snellader te laten werken. Er zijn echter wel laadpalen die voor 1-fasestroom geschikt zijn. De meeste nieuwbouwwoningen hebben tegenwoordig standaard een 3-fase aansluiting.
Load balancing
Veel laadpalen zijn voorzien van dynamic load balancing. Dit is een systeem dat het stroomnetwerk controleert op overbelasting. Zodoende is dit een handige veiligheidsmaatregel om te voorkomen dat stoppen in de meterkast doorslaan. Niet elke stroomaansluiting is echter geschikt voor load balancing.
Afstand tussen aansluiting en laadpaal
De laadpaal wordt met een stroomkabel aangesloten op het stroomnetwerk. Dat betekent wel dat het mogelijk moet zijn om een kabel naar de aansluiting te laten lopen. Hoe langer deze kabel, des te duurder de installatie zal worden. Het is soms nodig dat er in het omliggende terrein van de laadpaal moet worden gegraven, om zo de kabels veilig en uit het zicht aan te brengen.
Een laadpaal installeren in vier stappen
Het installeren van een elektrische laadpaal duurt hooguit een dag. Dit is wel afhankelijk van hoeveel voorbereiding er nodig is. Een laadpaal installateur heeft globaal vier stappen nodig om een laadpaal te plaatsen.
- Gereed maken van de aansluiting
- Aanleggen van kabels
- Plaatsen van de laadpaal
- Testen van de laadpaal
Gereed maken van de aansluiting
Zoals we eerder al hebben aangegeven is het belangrijk dat jouw stroomnet en aansluiting het gebruik van een laadpaal wel aankunnen. De installateur zal daarom beginnen met het gereed maken van de aansluiting. Indien nodig wordt in de meterkast een extra groep aangemaakt of wordt de aansluiting verbeterd van 1-fase naar 3-fase stroom.
Aanleggen van de kabels
Er moeten waarschijnlijk kabels worden getrokken naar de plek waar het laadstation komt te staan. De installateur graaft waar nodig geulen in de grond waarin de kabels kunnen worden geplaatst.
Plaatsen van de laadpaal
Vervolgens wordt de laadpaal op zijn nieuwe plek gezet en met de kabels verbonden. Voor een laadpaal moet een gat in de grond worden gegraven. Bij een laadstation zoals een wandbox moeten gaten in de muur van de garage worden geboord. Als het laadstation eenmaal staat, wordt het omliggende terrein weer op orde gebracht.
Testen van de laadpaal
Tenslotte moet de laadpaal worden getest. Eventueel moet ook nog software worden geïnstalleerd. Daarna activeer je zelf de laadpaal. De laadpaal is vanaf nu gereed om te gebruiken met jouw elektrische auto.
Laadpaal installeren: de kosten
De kosten bij het installeren van een laadpaal bestaan naast de laadpaal zelf ook uit kosten voor de werkzaamheden. De kosten zijn vaak grofweg als volgt in te delen:
- De laadpaal
- Installatiekosten
- Exclusieve kosten
De laadpaal
De kosten van de laadpaal op zichzelf lopen van € 500 tot € 1.500. De snelste laadpalen zijn het duurst. Snelle laadpalen zijn echter ook lang niet altijd voor iedere auto geschikt en zul je eerder in het bedrijfsleven dan bij particulieren aantreffen.
Installatiekosten
Dit zijn de kosten die in rekening worden gebracht voor het werk dat moet worden verricht. Denk hierbij aan zaken als arbeidsuren, transportkosten, het aanpassen van de meterkast en klein materiaal zoals kabels.
Exclusieve kosten
Dit zijn extra kosten die naast de installatiekosten worden gemaakt. Dit betreft bijvoorbeeld kosten voor graafwerkzaamheden voor de nieuwe kabels, herstellen van beplanting, maar ook extra kosten wegens de aanvraag van vergunningen
Veelgestelde vragen
Kan ik zelf een laadpaal installeren?
Als je zelf een gecertificeerd installateur bent, prima. Ben je dat niet? Laat dan de installatie over aan een professional. Een 3-fase laadpaal zelf installeren is namelijk nog best riskant, als je niet weet wat je doet. Voor je het weet geef je jezelf een klap van 230 Volt!
Wat is een granny lader?
Een zogeheten granny lader of granny charger is een kabel waarmee je een elektrische auto op kunt laden met een stopcontact. Je hebt voor een granny lader geen laadpaal nodig. Ook kan deze kabel worden gebruikt met een 1-fase-aansluiting. Dit maakt de granny lader bij uitstek geschikt voor bijvoorbeeld vakanties. Het nadeel van de granny lader is dat het opladen een stuk langer duurt dan met een laadpaal op een 3-fase-aansluiting.
Wat voor onderhoud heeft mijn laadpaal nodig?
In principe heeft een laadpaal nauwelijks onderhoud nodig. Het wordt aangeraden om de laadpaal om de paar jaar te controleren. Dit geldt echter voornamelijk voor zakelijk of commercieel gebruik van de laadpaal en dan vooral als meerdere auto's regelmatig op dezelfde laadpaal worden opgeladen.
Mijn stroomaansluiting is niet geschikt, wat nu?
Geen zorgen! Een erkende specialist kan je aansluiting aanpassen op wat nodig is om een laadpaal te gebruiken. Laat je daarom goed adviseren door een installatiebedrijf.
Hoe lang doe ik met een laadpaal?
Een laadpaal heeft een levensduur van ongeveer 5 tot 10 jaar.
Hoeveel thuislaadpalen zijn er nu in Nederland?
Volgens het kenniscentrum ElaadNL zijn er nu zo'n 384.200 laadpalen bij particuliere huishoudens. ElaadNL geeft in een verslag aan dat dit aantal fors zal toenemen.
Vraag vrijblijvend offertes aan
Ben je van plan om een eigen laadpaal te installeren? Je kunt veel geld besparen door offertes van verschillende installateurs naast elkaar te leggen. Offertevergelijker helpt je daarbij. Binnen enkele minuten krijg je gratis en vrijblijvend tot vier offertes van lokale bedrijven.