Laadpalen, trends en toekomst volgens Erik van Oort
De laadpaal aan huis raakt steeds meer in trek. Elektrisch rijden maakt al jaren een opmars. Verspreid door heel Nederland werden steeds meer laadpalen geplaatst, zowel voor publiek gebruik als bij particulieren. Toch lijken er obstakels voor elektrisch rijden te zijn en daarmee ook voor laadpalen. Moderne uitdagingen zoals netcongestie houden ontwikkelingen tegen.
Wat zijn precies de vooruitzichten voor de laadpaal? Erik van Oort van Offertevergelijker geeft uitleg.
Netcongestie
Netcongestie is een probleem, dat te maken heeft met te weinig capaciteit binnen het stroomnetwerk. Bij netcongestie is het stroomnetwerk niet groot genoeg om iedereen in de regio van stroom te voorzien. Tijdens piekmomenten wordt het zo druk, dat het netwerk overbelast raakt en de stroomvoorziening soms uitvalt. In Utrecht zijn er al plannen om wegens dit probleem openbare laadpalen tijdelijk uit te schakelen.
Volgens Erik van Oort is een slimme laadpaal een deel van de oplossing. Een duurzame laadpaal kan tijdens piekuren op verminderde kracht werken. Tijdens daluren werkt de laadpaal op vol vermogen. Al met al scheelt dit in de druk die op het elektriciteitsnetwerk wordt gelegd. Bovendien zijn de stroomprijzen tijdens de daluren lager dan tijdens de pieken.
"Een belangrijke trend voor laadpalen in 2024 is de integratie van slimme technologie", zegt Erik. "Nieuwe functies maken het opladen efficiënter. Ook wordt met zowel het eigen netwerk thuis als het stroomnetwerk van de omgeving meer interactie mogelijk. Dit betekent dat je het gebruik van de laadpaal af kunt stemmen op de drukte op het netwerk en de prijzen op de energiemarkt."
Laadpalen, thuisbatterijen en zonnepanelen
Netcongestie is een breder probleem dan alleen een teveel aan bedrijven en particulieren die op het stroomnetwerk elektriciteit af willen nemen. Ook het terugleveren van groene energie werkt namelijk netcongestie in de hand.
Er wordt in Nederland steeds meer gebruik gemaakt van zonnepanelen. Soms leveren de zonnepanelen meer energie op dan dat er door de eigenaar wordt verbruikt. De overtollige energie wordt aan het stroomnetwerk teruggeleverd. Het elektriciteitsnetwerk kan die teruglevering echter niet altijd aan.
Laadpalen en thuisbatterijen zijn volgens Erik een oplossing voor dit probleem. "Een thuisbatterij maakt je minder afhankelijk van het energienet. Je kunt tijdens piekmomenten een hoge stroomprijs omzeilen door energie van de thuisbatterij te benutten."
Deze combinatie is volgens Erik dé energievoorziening van de toekomst. "Door de elektrische auto tijdens een lage of negatieve stroomprijs op te laden kun je als particulier flink besparen. Omdat door netcongestie het energienetwerk ook in de komende jaren nog behoorlijk onder druk staat, zullen we vaker meemaken dat de stroomprijs negatief uitvalt. Een persoonlijk systeem van zonnepanelen, een thuisbatterij en een laadpaal maakt optimaal gebruik van deze situatie en is daarom ideaal."
Meer stimulering vanuit de overheid
Volgens Erik zijn de ontwikkelingen voor de laadpalenbranche sterk afhankelijk van wat er in de markt gebeurt. Ook de overheid speelt een belangrijke rol.
"De voordelen moeten vergroot worden, zodat er draagvlak ontstaat. De interesse voor elektrisch rijden moet worden aangewakkerd", zegt Erik. "Naar mijn idee is daarvoor stimulering vanuit de overheid nodig. Op die manier wordt elektrisch rijden een logisch onderdeel van verduurzaming voor automobilisten."
Een voorbeeld van hoe de overheid het plaatsen van laadpalen bevordert is te zien in het zakelijk segment. Vanaf 2025 zijn ondernemers met meer dan 20 parkeerplaatsen bij het bedrijfspand verplicht om tenminste één laadpaal te installeren.
Verbeterde infrastructuur
Ondanks de huidige uitdagingen omtrent netcongestie verwacht Erik dat de infrastructuur voor elektrisch rijden zal verbeteren. "Het aantal snellaadstations zal toenemen. Veel particulieren zullen hun auto 's nachts thuis opladen, maar er is ook een groeiende behoefte aan snelle laadpalen onderweg."
De verbetering van de infrastructuur komt niet alleen neer op meer openbare laadpalen en snellaadstations. Laadpalen zullen gebruiksvriendelijker worden. Er zullen meer toegankelijke betaalmethodes worden gehanteerd en er zal meer informatie beschikbaar zijn over openbare laadpunten. Doordat landelijk elektrisch rijden zo makkelijker wordt gemaakt, zullen meer automobilisten de overstap naar elektrisch maken.
Mobiele laadstations
Een trend van 2024 is de introductie van mobiele laadstations. Hierdoor wordt elektrisch rijden ook mogelijk voor particulieren die geen plek hebben voor een eigen laadpaal. Een mobiele laadunit wordt tijdens het laden bij de auto geplaatst. Als de unit niet gebruikt wordt, wordt deze opgeborgen.
Laadpalen als nieuw product
Erik is als accountmanager bij Offertevergelijker gespecialiseerd in het laadpalensegment. Samen met partnerbedrijven kijkt hij voortdurend naar marktontwikkelingen waarop kan worden ingespeeld.
"Laadpalen zijn nog een relatief nieuwe productgroep. Informatie is daarom belangrijk. Onze dienstverlening is erop gericht om geïnteresseerde particulieren te koppelen aan gespecialiseerde bedrijven. Je kunt via ons heel snel verschillende bedrijven met elkaar vergelijken. Daardoor wordt het voor particulieren makkelijker gemaakt om de juiste offerte voor het eigen project te vinden."
Veelgestelde vragen
Wat kost een laadpaal thuis?
Een laadpaal kost inclusief installatie ergens tussen de € 800 en € 3.000. De grote verschillen in prijs hebben te maken met verschillende factoren, zoals de hoeveelheid werk die moet worden verricht voor de installatie, het model laadpaal en extra's zoals Dynamic Load Balancing. Hier kun je meer lezen over hoe de kosten voor een laadpaal zijn opgebouwd.
Wat is V2G?
V2G is de afkorting voor Vehicle-to-Grid. Dit is een nieuwe technologie, die ervoor zorgt dat elektrische voertuigen zowel energie van het stroomnet kunnen halen als zelf energie aan datzelfde stroomnet kunnen leveren. Hierdoor kunnen vraag en aanbod op de energiemarkt beter in balans worden gehouden. Eigenlijk maakt V2G-technologie van elektrische auto's een soort kleine thuisbatterij.
Is er subsidie voor een laadpaal thuis mogelijk?
Subsidie voor laadpalen voor particulieren is er op dit moment niet. Wel is er subsidie beschikbaar voor de aanschaf van elektrische auto's. Dit geldt zowel voor nieuwe elektrische voertuigen als tweedehands auto's.
Subsidie voor een laadpaal is zakelijk overigens wel mogelijk. Er zijn verschillende initiatieven op gemeentelijk niveau waarmee een laadpaal zakelijk aanschaffen wordt gestimuleerd.
Vraag gratis offertes aan
Overweeg je om een laadpaal te installeren? Offertevergelijker helpt met het zoeken naar de juiste specialist. Binnen enkele minuten krijg je gratis en vrijblijvend tot vier offertes van lokale bedrijven. Zo vind je altijd de beste optie voor jouw laadpaal.